آموزش کوادکوپتر ، یک نگرانی اولیه برای خرید این پرنده بی نظیر است

احتمالا شما برای پرواز با این کوادکوپتر ها دچار نگرانی های مختلفی خواهید شد، نگرانی برای آموزش، نگرانی بی تجربگی و مهم تر از همه نگران از بین رفتن هزینه نسبتا بالایی که برای این پهباد ها کردید خواهید شد.

اما اکنون بهتر از هر زمان در تاریخ شما می توانید به نکات عملی و آموزشی مربوط به حیطه مورد نظرتون دسترسی داشته باشید و دچار هیچ ترس و اضطرابی نشوید. برای همین تکنولوژی پیشرفته اطلاعات است که در عید سال ۹۶ گذشته یکی از مشتریان خوش ذوق ایران سایما  برای هدیه دادن به همسرش، از کوادکوپتر استفاده کرد و هدیه را توسط پهباد از آسمان تقدیم همسرش نمود.
شما در اخبار و رسانه ها، خبرهای زیادی درباره کوادکوپترها می شنوید، برای مثال، امروز یک پهباد منفجر شد، یک پهباد از رادار خارج شد و هنوز پیدا نشده است، امروز یک پهباد سقوط کرد و… ، ما نمی توانیم از این واقعیت فرار کنیم، چون در صنعت گسترده هوایی ما این خطرات همیشه وجود دارد، یک بار بی دقتی در آسمان برابر است با مرگ، چیزی که در زمین ممکن است وجود نداشته باشد.

آموزش کنترل کوادکوپتر کار سختی نیست ، در حقیقت ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا آموزش کار با کوادکوپتر و یا به عبارتی آموزش پرواز با کوادکوپتر را به صورت عمومی و برای همه پهپادهای کنترلی بدهیم . امیدواریم تا با این آموزش ، به صورت قدم به قدم بتوانید در کنترل پرنده شخصی خودتان به مهارت برسید .

خرید کوادکوپتر غیر حرفه ای در ابتدا گزینه ای مناسبتر است

اما شما بابت هزینه ای که خواهید کرد زیاد نگران نباشید، زیرا شما یک نمونه ابتدایی و کوچک از کوادکوپتر را در ابتدای کار خواهید خرید، که جای نگرانی برای از بین رفتن نخواهد داشت. این پهباد کوچک و ابتدایی تا وقتی که شما به اصول پرواز با پهبادها مسلط شوید، شما را همراهی خواهد کرد.
من فکر می کنم به جای ترس از مسخره شدن توسط دیگران، بهتر است تلاش کنیم و روی این کار تمرکز خودمان را بگذاریم! تمرکز کنیم تا هر روز بهتر از دیروز باشیم و یقینا به زودی روزی فراخواهید رسید که حتی از دیگران هم حرفه ای تر در آسمان اوج خواهیم گرفت.

ما باید جوری باشیم تا وقتی که دیگران به ما نگاه می کنند اعتماد به نفس دریافت کنند، تا بفهمند که همه چیز قابل انجام است! همانطور که برادران رایت این را به ما آموختند. از اولین باری که کوادکوپترها به پرواز درآمدند، با هربار پرواز یک مسئله جدید به تجربه پرواز با پهبادها افزوده می شود، هربار این زمینه به روزرسانی می شود!

همه چیز را همگان دانند، هیچ کس با علم ذاتی پرواز به دنیا نمی آید. پس به جای متظاهر بودن، من فکر میکنم که بهتر است برای بدست آوردن اعتماد به نفس دوستانمان تلاش کنیم تا به آنها لذت یک پرواز امن و سرگرم کننده و دلچسب را بچشانیم! که البته این مسئله به نفع ماست، وقتی نفر به نفر به طرفداران این زمینه افزوده شود، مسلما در قانون و جامعه فضای بسیار مناسب تری به آن اختصاص داده خواهد شد .

ما در اینجا برای شما یک راهنمای اولیه بسیار جامع و با کیفیت را آماده کردیم تا شما پرواز با کوادکوپتر ها را تا حدودی به صورت مبتدی فرا بگیرید، پیشرفت در این زمینه بیشتر از استعداد نیازمند علاقه و تکرار تمرین توسط شماست.

از کجا شروع کنیم؟

این راهنما  برای مبتدیان علاقمند به پرواز با کوادکوپتر و پرنده های مثل آن در نظرگرفته شده است.

 

مولتی روتور سرگرمی ای نو ظهور است که به خوبی توانسته پیشرفت کند و در بین علاقمندان جا باز کند. البته مردم هنوز نسبت به این سرگرمی جدید و هیجان انگیز اطلاعات فراگیری ندارند و تقریبا هیچکس اطلاعاتی از مولتی روتور ها هنگام شروع فعالیت آن ها نداشت!

تنها چیزی که مردم از این ماشین می دانند، کنترل رادیویی و شروع به پرواز با دکمه های بالا و پایین است، و هیچ اطلاعات خاص دیگری وجود ندارند !

این مهم هست که بدانید کوادکوپترها ماشین های بسیار قدرتمند با پروانه های سریعی هستند که در صورت کوچکترین بی احتیاطی از طرف شما، هیچ نتیجه ای به غیر از سقوط نخواهید دید. شما با دوری از مناطق مسکونی و خواندن مقالات جلوگیری از پرواز این خسارت را می توانید به حداقل مشکل خودش برسانید.

بهترین کوادکوپتر، برای مبتدی ها!

این تصمیم بسیار خوبی است که برای جلوگیری از خسارت مالی زیاد و آموزش پرواز تا سطح نیمه حرفه ای، شما از کوادکوپترهای ساده و ارزان قیمت استفاده کنید(که پیشنهاد ما برند سایما است).

البته اگر شما تصمیم دارید که به کسی هدیه مهیجی بدهید هم این ماشین های ساده می توانند بهترین گزینه برای خرید باشند.

این کوادکوپتر های ساده معمولا کمتراز ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند. پس شما با صرف هزینه کم از خطر مالی سقوط ایمن خواهید بود. علاوه براین، کوادکوپترهای ساده و کوچک، بسیار سبک هستند و صدمه خیلی کمتری به اشیاء یا افراد می رسانند.
اگرچه بهترین گزینه خرید کوادکوپتر، بسیار گران تر و البته پیشرفته تر است که همراه با امکانات ویژه ای مانند GPS، لذت پرواز را برای شما ۲چندان میکند. اما شما هنوز باید حرفه تر شوید تا به راحتی بتوانید با این ماشین های فوق العاده مهیج کار کنید.
ما به خوبی به یاد می آوریم وقتی مشتریان عکس کوادکوپتر گران قیمت خود را پس از سقوط و افتادن در دریاچه پس از اولین پرواز برای ما فرستادند، یا درختی که در اولین پرواز باعث سقوط یکی از گران قیمت ترین کوادکوپترهای موجود در بازار شد. این ها همه تجرباتی است که ما برای بهتر شدن لذت پرواز به شما منتقل می کنیم! بدون شک دلیل تمام این سقوط ها بی تجربه بودن خلبان بوده است. برای همین است که ما اصرار به خرید نسخه های ارزان قیمت این ماشین ها برای شما می کنیم.

رادیو کنترل فرستنده کوادکوپتر

اگر شما تاکنون با کنسول های بازی، بازی کرده باشید، تاحدودی با این فرستنده آشنایی دارید! چون فرستنده هایی که ما با آن ها سروکار داریم شباهت بسیار زیادی به این کنسول ها دارند. در ادامه یک نمونه از کنترل و توضیحات مربوط به آن را خواهیم خواند.

رادیوکنترل کوادکوپتر x56 pro

شما در این نسخه دو پدال اصلی برای دریچه گاز یعنی حرکت دادن کوادکوپتر و کنترل آن را مشاهده می کنید.
همچنین در این کنترل دکمه پاور که برای روشن و خاموش کردن ماشین به کار می رود، قابل مشاهده خواهد بود.
شما یک سوئیج برای تعویض حالت پرواز در این کنترل خواهید داشت.

  • LEDها و … نیز در این کنترل از راه دور به کار رفته است که کم کم با آن ها آشنا خواهید شد.
  • Throttle: برای صعود و فرود از آن استفاده می شود.
  • Yaw: برای چرخش طبق عقربه های ساعت و یا خلاف آن از این قسمت استفاده می شود.
  • Roll: برای انحراف کوادکوپتر به چپ و راست می توانید از این قسمت استفاده کنید.
  • Pitch: این دکمه برای حرکت روبه جلو و یا عقب کوادکپر استفاده می شود.

حالت پرواز کوادکوپتر

بسته به نوع کوادکوپتر و یا کنترل آن حالت های پرواز متعدد و مختلفی وجود دارد.

رایج ترین حالت های پرواز با کوادکوپتر، حالت زاویه دار  ، حالت تنظیم ارتفاع خودکار، حالت نگرش و … است. هرکدام از این حالت های پرواز برای اخلاف مختلفی طراحی شده است و از سنسورهای مختلفی با امواج مختلف رادیویی طراحی شده اند. برای مثال برای حالت سطح خود، آن را با استفاده از سنسور ژیروسکوپ و شتاب سنج و هلی کوپتر طراحی کرده اند که همیشه سعی خواهد کرد خود را در تعادل حفظ نماید اما حالت زاویه دار تنها با استفاده از ژیروسکوپ و هلی کوپتر ساخته شده است. در این حالت شما وقتی زاویه ای به حرکت این ماشین پرنده می دهید، این ماشین درهمان حالت باقی می ماند تا زمانی که شما زاویه تغییر را دستی به آن وارد نمایید. تنظیم در سطح های مختلف در شرایط مختلف امری بسیاری ضروری است که کمترین کاربر آن جلوگیری از تلوتلو خوردن کوادکوپر در آسمان می باشد. که البته این بخاطر این واقعیت می باشد که در حالت های مختلف به صورت های مختلف کوادکوپتر در تلاش است تا به صورت تعادل در آسمان برسده این حالت تعادل و تلوتلو نخوردن دستگاه بسیار در حفظ آن در اوج موثر، تکان های بیجا در آسمان می تواند به یک سقوط بدفرجام منجر شود!

حالت تغییر سرعت کوادکوپتر

یکی از حالت های پرواز کوادکوپتر حالت سرعت آن است، که بسیاری از خلبانان از این حالت استفاده می کنند، زیرا با سرعت و هیجان همراه با نرمی تمام کار میکند و احساس مهیج پرواز را دوچندان به فرد منتقل می نماید.

اما بهترین حالت برای افراد مبتدی حالت تنظیم ارتفاع خودکار می باشد، به ویژه افرادی که برای اولین بار می خواهند یک کوادکوپتر را به پرواز در بیاورند!

این حالت مانند یک هوش مصنوعی در پرواز به شما بسیار کمک خواهد کرد.

حالت زاویه دار برای کسی که مبتدی است، کنترل را بسیار سخت و دشوار می کند برای همین پیشنهاد میکنیم که اگر اولین بار است که دارید یک کوادکوپتر را به پرواز در میاورید اصلا از این حالت استفاده نکنید چون ممکن است تجربه تلخی در ابتدای کار داشته باشید!

اصول و چگونگی پرواز کوادکوپتر

در اینجا ما درباره شروع پرواز با کوادکوپتر صحبت می کنیم و برخی قوانین ایمنی را نیز باهم بررسی کنیم!

باد را در روز پرواز فراموش نکنید!

بهترین مکان که میتوانید در هرجایی آن را پیدا کنید، یک محیط باز با مانع هایی بزرگ مثل ساختمان است که جلوی عوامل مزاحمی مثل باد را بگیرد.

تمام عوامل مزاحم را از خودتان دور کنید، حتی گوشی همراهتان را خاموش کنید! مطئن شوید که منطقه امن است و در صورت بروز مشکل به شخصی آسیب جانی و یا به مکانی آسیب مالی نمی رسد. حالا بهترین زمان برای شروع یادگیری و افزایش مهارت شماست! کمی کوادکوپتر را از زمین صعود دهید و از نقطه A به نقطه B پرواز کنید و به زمین نشاندن کوادکوپتر را تمرین کنید.

این کار را بارها و بارها انجام دهید. هربار که از خودتان مطمئن تر شدید فاصله ها را بیشتر کنید! حرکات را مهیج تر کنید و البته هرسقوط یک امتیاز منفی برای شما محسوب می شود، پس بسیار احتیاط کنید.

سرعت باد

هیچ خلبانی دلش نمی خواهد که لذت یک پرواز دلچسب را در یک روزبادی به یک خاطره تلخ تبدیل کند، البته هستند خلبان هایی که به مساف باد می روند و منتظر روزهای بادی می نشینند تا تجربه کافی را در این روزها هم بدست بیاورند، اما باد یک عنصر غیر قابل پیش بینی است!

در همان لحظه که دارد از شمال به جنوب با سرعتی معمولی حرکت میکنند! ممکن است ناگهان با تغییر سرعت و یا جهت به یک کابووس برای شما تبدیل شود، از حرکت تند و مهیج در روزهای بادی به ویژه روزهایی که همراه باد تند هستند به شدت پرهیز کنید!

تجربه های تلخ و متعددی بوده است که گزارشش به ماهم رسیده، که باد باعث سقوط کوادکوپترهای بسیار حرفه ای و با امکانات بالا شده است، پس پیشنهاد می کنیم در روزهایی که باد با سرعت بیشتر از ۱۵متر بر ثانیه می وزید از پرواز خودداری کنید به ویژه در ابتدای کار که تجربه کافی را در این مورد ندارید!

تمرین معلق ماندن در هوا

ممکن است فکر کنید معلق ماندن در هوا بسیار ساده و پیش پا افتاده است! اما سخت تر از آن چیزی که فکر می کنید، است!

وقتی شما بتوانید از طریق مانیتور کنترل به راحتی در هوا معلق بمانید، در واقع به سطحی از توانایی پرواز رسیده اید که میتوانید به راحتی کوادکوپتر خودتان را کنترل کنید، این از نشانه های پیشرفت است. پیشنهاد میکنیم در زمان پروازهایتان چندین بار این مسئله را تمرین کنید.

کاهش سرعت!

هنگامی که شما با سرعت درحال پرواز رو به جلو هستید، ممکن است یک درخت چند قدم جلوتر باعث ویران شدن حس مطلوبتان شود! اگر شما متوجه آن درخت نباشید و بیش از حد به آن نزدیک شده باشید! دیگر نمیتوانید سرعت بالای خودتان را مدیریت کنید و متاسفانه… ، اما اگر شما مدیریت مناسبی روی کوادکوپترتان داشته باشید و همیشه با دریچه سرعت بازی کنید، همیشه کم و زیادش کنید و همیشه آماده برخورد باشید و در ذهنتان این موضوع باشد که اگر الان به مانعی برخوردم چگونه از آن عبور کنم! می توانید از بسیاری خطرات فرار کنید!

کافیه با مدیریت سرعت و تسلط کامل به انحراف دادن کوادکوپتر به اطراف آشنا باشید، این شما را از یک سقوط ترسناک نجات می دهد! شما با رها کردن دریچه گاز و خنثی کردن پروانه ها می توانید کوادکوپترتان را نگه دارید اما باید این کار را سریع انجام دهید و حرفه ای، چون انجام اشتباه همین امر باعث سقوط شما خواهد شد.

نتیجه گیری

متاسفانه تصادف اجتناب ناپذیر است، حتی برای حرفه ها و کارشناسان این کار، ما هیچگاه نمی توانیم تصادف را در زمین به صفر برسانیم، چه برسد در آسمان!

تنها کاری که شما در مواجه با خطرات می توانید انجام دهید، به حداقل رساندن خسارات و صدمات ناشی از آن اتفاق خواهد بود.
ما امیدواریم که این مقاله کوتاه به شما برخی از ایده های اولیه درباره کوادکوپتر و چگونگی پرواز با آن را منتقل کرده باشد. درواقع ما نمی توانیم تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در یک مقاله جمع آوری کنیم، بهتر است شما برای افزایش سطح دانش و تجربه خودتان مقالات دیگر ایران سایما را نیز مطالعه بکنید.

تفاوت بین کوادکوپتر و هلی شات

یکی از سوالاتی که بیشتر علاقه مندان به کوادکوپتر و سرگرمی های پروازی می پرسند، تفاوت کوادکوپتر و هلی شات است. در پاسخ به این سوال معنای دقیق هر یک از این اصطلاحات را بررسی می کنیم:

کوادکوپتر پرندگانی با چهار بال هستند که برای مصارف مختلف مانند اسباب بازی کودکان، کوادکوپتر برای فیلمبرداری آماتور و حرفه ای و مصارف صنعتی و کشاورزی قابل استفاده هستند.

هلی شات در واقع یک اصطلاح در عکاسی هوایی است که معمولا در ایران برای عکاسی با کوادکوپتر و مدل های حرفه ای تر استفاده می شود. اگرچه هر دوی این اصطلاحات معانی خاص خود را دارند، اما در بازار ایران هر دو اصطلاح یعنی کوادکوپتر و هلی شات به یک معنا به کار می روند. در نتیجه ممکن است یک دستگاه ثابت در یک مغازه کوادکوپتر و در مغازه دیگر هلی شات نامیده شود. بنابراین نمی توان تفاوت معنادار این دو اصطلاح را در بازار ایران در نظر گرفت


توصیه میکنیم اگر قصد ارتقای کوادکوپتر فعلی خود را دارید حتما از پرچم دارهای جدید سایما دیدن نمایید . (کلیک کنید)

به این پست امتیاز دهید

62 دیدگاه برای “آموزش پرواز با کوادکوپتر

  1. آریا گفته:

    سلام خدمت شما دوست عزیز.
    ببخشید دوتا سوال دارم
    یکی اینکه کواد کوپتر من وقتی رو دستم میگیرمش و یکم کجه میشه دیگه اون دوتایی پایینی زیاد کار می‌کنه و بالایی هاشون خیلی کم کار میکنند مشکل از کجاست؟؟؟؟. ولی وقتی روی زمین میزارمش هر چهار تا عالی کار میکنن

  2. ناشناس گفته:

    سلام من سه ساله که یه پهباد خریدم الان راش انداختم اما همه چیزش درس کار میکنه تا زمانی که دوربین روبهش وصل میکنم چون سنگین میشه وقتی ارتفاع میگیرم خودش ارتفاع کم میکنه وباید هی پشت سرهم گاز بدم اگه میشه سریع تر راهنمایی کنید البته مارکش رونمی دونم ولی روی کنترلش نوشتهQY66

  3. عطا عباسی گفته:

    سلام کواد کوپتر من مدل hoverdrone هست وقتی که روشن میکنم فقط به سرعت به سمت جلو حرکت میکنه چطور باید تنظیمش کنم

  4. سیروس گفته:

    سلام وقتتون بخیرمن یه کوادکوپترdroneدارم که خبلی موقعها دوتا ازموتورش گاهی اوقات کارمیکنه گاهی وقتها کارنمیکنه چه راهکاری داریدممنون میشم راهنمایی کنید

  5. Pouria گفته:

    سلام من یه کوآدپتر دارم که کنترلش گم شده مدلش هم سایماx8hw هستش میخواستم ببینم به صورت جدا کنترلش فروخته میشه؟؟؟

  6. آریا اسماعیلی فر گفته:

    با سلام
    من یک پهباد x5 دارم و برای آن یک دوربین خریدم ولی نمی دونم با چه دکمه ایی شروع به فیلم گرفتن می کنه
    با سپاس

  7. Pilot t گفته:

    سلام من یک دستگاه کواد روتور x8pro خریدم لب دریا پروازش دادم یهو باد شدید گرفت ررررررفففففففتتتتت وسط دریا شیرجه زد تو آب????خیلیییی ناراحت شدم الان دوباره یه سایما x5hw خریدم پرواز کردم بالای سقف کارخونه افتاد رو سقف الان باید ۵۰۰هزارتومن بدم جرثقیل بیاد ۱۰دیقه ای برش داره خیلیییی سخت پرواز
    یه نصیحت که تا خوب کنترل کردنش رو یاد نگرفتی در ارتقای یک متری پرواز کنید افزایش ارتفاع صدمات جبران ناپذیری بهتون میزنه

  8. نيلوفر گفته:

    سلام، من کوادکوپتر سایما X5UW دارم ، برای دیدم تصاویر اینجوری که متوجه شدم باید وای فای باشه حتما ، چه جوری تو محیط های باز که دسترسی به وای فای ندارم میتونم تصاویر و ببینم ؟ یعنی حتما باید مودم داشته باشم و نمیتونم از وای فای گوشیم استفاده کنم؟؟؟؟

    • پشتیبان سایت گفته:

      نیازی به مودم نیست .
      دوربین هایی که روی کوادکوپتر های وای فای دار نصب می شوند ، قابلیت Hotspot دارند و فقط کافیه از طریق گوشی به اون وصل بشید .

  9. وحید گفته:

    سلام من کواد کوپتر معمولی سایما خریدم موقع پرواز دادنش دکمه پرواز گاهی قطع میشه هی بایستی باهاش ور بری تا کار کنه میشه لطفا راهنمایی کنین‌ممنون

    • پشتیبان سایت گفته:

      سلام
      چه مدلی هست و از کجا تهیه کردید ؟
      اگر از ایران سایما خرید کردید و مهلت تستتون تموم شده براتون رایگان تعمیرش میکنیم .
      اگر هم از جای دیگه ای تهیه کردید با هزینه براتون تعمیر میکنیم .
      نگران نباشید

  10. مخاطب در حال جمع آوری اطلاعات هست گفته:

    جناب اسماعیل میخواستم بدونم من با بودجه ۵ تا ۱۰ میلیون تومن برای خرید یک کواد حرفه ای با داشتن امکانات بالا چه کوادی رو تهیه کنم ؟ اگر میشه سریع پاسخ بدین لطفا

  11. سروش گفته:

    سلام احترام، کوآت کوپتر رو زمانی که به پرواز در میاریم حالتی هست که بشه تصاویر رو دید همزمان از دوربین خودش و کنترلش کرد؟و آیا برنامه ای رو میشناسید که بشه این کار رو روی نسخه اندروید انجام داد؟؟؟

    • مخاطب در حال جمع آوری اطلاعات هست گفته:

      من خودم کواد کوپتر های زیادی رو امتحان کردم و تقریبا کنترل کردن کواد ها برایم مثل کنترل کردن پاهایم در راه رفتن هست.
      ولی در کواد های نیمه حرفه ای که امتحان کردم از نظر خودم کواد کوپتر سایماx5hwدر میان همه ی آنها بهترین گزینه بود که با برنامه یsyma FPVکنترل میشود همینطور این برنامه برای کواد های سایما x8hwوx5swهم مناسب هست .

      • رضا گفته:

        من یک خلبان حرفه ای هستم و برای مبتدیان کواد کوپتر x5 uw رو پیشنهاد میکنم و با نظرتون مخالفم چون هم ارسال تصاویر وهم بازگشت به خانه و هم قفل ارتفاع رو بت بودجه حدود ۳۵۰هزار تومان فراهم میکند.

    • مخاطب در حال جمع آوری اطلاعات هست گفته:

      سروش جان مدل کواد کوپتر شما قابلیت ارسال تصویر با وای فای رو داره؟
      اگر داشته باشه روی جعبش عکس وای فای هست.
      اگر این قابلیت رو داره مدل کوادت رو بنویس بهت اطلاع میدم

  12. صالح گفته:

    سلام کواد کوپتر syma x5hw خریدم یک موتور ان خراب شد .. موتور را تعویض کردم دیکه پرواز نمی کنه و به یک طرف قرار میگیره لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    • مخاطب در حال جمع آوری اطلاعات هست گفته:

      سلام.در جواب به شما آقای صالح باید گفت این مشکل یک مشکل کاملا جزعی هست و نیازی با تماس گرفتن به پشتیبانی نیست.
      من در میان کواد های نیمه حرفه ای و حرفه ای کواد x5hw را خیلی دوس داشتم و خراب شدن یک موتور آن اتفاقی بود که من بیش از ۳ بار تجربه ی آن را دارم .فقط کافیست آنرا به یک اسباب بازی فروشی معتبر که تعمیر کار اسباب بازی هم هست نشان دهید فقط توسیه میکنم خودتان موتور کواد را انگولک نکنیدچون ….

    • مجتبی گفته:

      سلام دوست عزیز
      مطمئن شو سیم ها رو درست نصب کردی
      بنظر من حتما سیم ها رو جا بجا متصل کن یا اگه فیش داره بچرخون و نصب کن
      امیدوارم مشکلت حل بشه

    • آریا گفته:

      سلام شما ملخ هارو اشتباه نصب کردی خیلی ساده یعنی کواد وقتی گاز میدی از زمین بلند نمیشه و کج وایمیسته به ملخ ها دقت کن و به جهت چرخش موتورها باید باد رو به پایین بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *